Lehdistötiedote 2021

Kaarisilta Biennale -kuvataidetapahtuma on tänä kesänä teemaltaan ympäristöpainotteinen: näyttely pohtii suhdetta luontoon ja ympäristöön. Näyttelyn teokset käsittelevät teemaa lukuisin eri tavoin ja tekniikoin. Tämän kesän näyttely levittäytyy myös Erstan kartanon ulkoalueille, puistoon sekä luonnontilaiseen metsäpuistoon, jonne on rakennettu esteetön kulkureitti.

Kaarisilta Biennale -näyttelyt ovat olleet hyvin laaja-alaisia niin aiheiltaan kuin runsaan taiteilijamäärän kautta, niin tälläkin kertaa. Näyttelyn kuratoi tänä vuonna valokuvataiteilija Ilkka Halso. Näyttelyyn haki 212 taiteilijaa tai työryhmää, joista näyttelyyn valittiin 109 taiteilijaa.

“Oli kiinnostavaa ja etuoikeutettua tutustua Biennaleen tarjottuihin teoksiin. Kuratointi ei ollut helppoa ja hyviäkin teoksia jouduttiin jättämään pois suuren hakijamäärän sekä rajallisen näyttelytilan vuoksi. Teoksista välittyi positiivinen energia ja intensiteetti. Tästä tulee hieno näyttely!” Ilkka Halso toteaa.

Kaarisilta Biennale on kaikille taiteilijoille avoin jurytetty kuvataidenäyttely. Kaarisilta Biennale on toteutettu vuodesta 2013 lähtien joka toinen vuosi, ensi kesän näyttely on järjestyksessään viides. Tapahtuma haluaa esitellä valtavirran ulkopuolelta nousevaa kiinnostavaa ja omaperäistä taidetta, sekä helpottaa erityistä tukea tarvitsevien taiteilijoiden ammatillista toimintaa. Näyttely on kansainvälinen: teoksia on Suomen lisäksi mm. Ruotsista, Virosta, Tanskasta, Belgiasta, Englannista, Montenegrosta, Bosnia-Hertsegovinasta, Japanista. Kaarisilta Biennalea tukee Suomen Kulttuurirahasto sekä Kestävä Lahti -säätiö. Näyttely on osa Lahden Euroopan ympäristöpääkaupunkivuoden ohjelmatarjontaa.

Tämän kesän näyttely on esillä 2.7. – 1.8.2021

Kaarisillan toimipisteessä Villähteellä Erstan kartanon tiloissa ja pihapiirissä sekä Helsingin Sanomatalossa sijaitsevassa Galleria Art Kaarisillassa

Lisätietoja näyttelystä, haastattelupyynnöt ja kuvat:

Johanna Immeli, puh. 044 533 6398, biennale@kaarisilta.fi

Näyttelypaikat

Kaarisilta ry, Taide- ja Toimintakeskus

Villähteentie 458, 15540 Villähde

avoinna joka päivä klo 12 -18

Galleria Art Kaarisilta

Sanomatalo, 1. krs, Elielinaukio 2, 00100 Helsinki

ti – pe klo 11 – 18 ja la – su klo 12-16

www.artkaarisilta.fi